Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang.

Wednesday 1 June 2011

Pengajaran Berkesan -01

Assalamualaikum kepada semua pembaca yang melayari tulisan ini.

Segala pujian dikhususkan hanya kepada Allah s.w.t di atas segala nikmat yang telah dikurniakan-Nya, sama ada nikmat-nikmat yang diketahui atau pun nikmat yang tidak diketahui. Selawat dan salam ditujukan kepada junjungan kami Nabi Muhammad s.a.w. juga ke atas ahli keluarga baginda yang mulia dan sahabat-sahabatnya.

Sebagai pendidik guru , saya terpanggil untuk berkongsi pengalaman & pengetahuan tentang dunia pengajaran seorang pendidik. Sebagai permulaan kepada perbincangan "pengajaran berkesan" ini, saya ingin membawa para pembaca kepada "Seteguk Harapan" cebisan harapan para pelajar yang saban hari datang dan pergi demi menuntut ilmudan harapan para ibu bapa terhadap kejayaan anak-anaknya. Hayatilah "Seteguk Harapan" ini sebagai menginsafi apakah selama ini kita para pendidik tercinta telah benar-benar melaksanakan tugas dan amanah yang dipertanggungjawabkan kepada kita sebagai seorang penyampai ilmu, pendidik dan pembimbing kepada para pelajar yang dahagakan ilmu.



Wahai para pendidik tercinta, sinarilah mereka, sahutilah cabaran, penuhilah seteguk harapan agar generasi kini menepati pemimpin esok. Ketahuilah bahawa Iman Al-Ghazali telah menyenaraikan lima ciri yang perlu ada pada seseorang pendidik iaitu mua`alim, mu`addib, murabbi, mursyid dan mudarris. 

 Mua`alim - pengajar/pendidik yang mencurahkan ilmu pengetahuan untuk anak didiknya. Seorang mua`alim lebih menumpukan kepada menyampaikan ilmu akal.

Murabbi - mengajar ilmu dan pada masa yang sama cuba mendidik rohani, fizikal dan
mental anak didiknya supaya mengahayati dan mengamalkan ilmu yang  dipelajari. Disamping membentuk sikap, tabiat dan keperibadian  anak muridnya.

Mu`addib - seorang mu`addib adalah pemupuk adab, nilai, sikap atau proses pembentukan disiplin dan sikap murid  bagi membentuk sahsiah. Mu`addib bukan sahaja  mengajar pembentukkan nilai-nilai murni tetapi beliau juga mesti mengamalkan nilai-nilai murni. Mu`addib mempunyai budi pekerti yang tinggi  membina kecergasan mental dan jasmani selaras dengan hasrat Falsafah Pendidikan Kebangsaan yang menitikberatkan pembentukan potensi insan yang seimbang dan menyeluruh.


Mursyid -  seorang yang pakar dalam memberi tunjuk ajar terutama dalam bidang  kerohanian. Mereka bertanggungjawab membimbing dan memimpin perjalanan rohani pelajar untuk sampai kepada Allah swt dalam proses tarbiah yang teratur.

Mudarris - guru yang mengajar dan menyampaikan maklumat kepada orang lain. Membantu  para pelajar dalam hal-hal yang mereka tidak faham. Berperanan           memperkembangkan kemahiran dalaman dan luaran pelajar.

Semuga sedikit  perkongsian maklumat ini dapat mengingatkan diri saya dan juga pembaca kepada peranan pendidik dalam dunia pendidikan yang semakin mencabar. Sekian, Jumpa lagi ...

No comments:

Umrah Slideshow: Rusyati’s trip from Kedah, Malaysia to Mecca, Saudi Arabia was created by TripAdvisor. See another Mecca slideshow. Create a free slideshow with music from your travel photos.
Mengerjakan Haji Slideshow: Rusyati’s trip from Kedah, Malaysia to Mecca, Saudi Arabia was created by TripAdvisor. See another Mecca slideshow. Create a free slideshow with music from your travel photos.